Al die ballen in de lucht, herken je dat?
- Herken je het dat je het altijd druk hebt? Of in ieder geval het gevoel dat je het altijd druk hebt?
- Herken je dat je op alles ja moet of wilt zeggen?
- Herken je dat aan jouw to-do lijstje nooit een einde lijkt te komen?
- Herken je dat je voor iedereen om je heen een leuk, attent, lief, spontaan en behulpzaam mens wilt zijn? En dat dat veel energie kost?
- Herken je het dat je graag in alles wat je doet consistent wilt zijn? Altijd willen pieken op alle vlakken?
Op momenten herken ik het zelf in ieder geval. En met mij vele anderen, dus ook jij bent niet de enige hierin.
Waarom we teveel ballen in de lucht houden
We leven in een cultuur van druk zijn. Vraag aan iemand hoe het gaat en het antwoord is onder andere: druk. Het is een soort ‘way of living’ geworden. Het lijkt ook wel niet te kunnen om te zeggen dat je het niet druk hebt.
Daarnaast kan het leven tegenwoordig ook gewoon drukker zijn, omdat er meer mogelijkheden zijn om dingen te doen en aan te pakken. Alles ligt bijna in onze mogelijkheden, wat geweldig is maar wat ook stress kan geven. Welkom in de wereld van het gevoel dat je teveel ballen in de lucht moet houden.
Er zijn dus veel mogelijkheden, veel kansen en veel activiteiten die we aangaan waardoor we kunnen ervaren dat je teveel ballen in de lucht moet houden.
Daarbij voelen we ook vaak een druk dat we het goed moeten doen. In al onze verschillende rollen voelen we dat we moeten pieken en het goed moeten doen. Dit houden we met elkaar in stand. Tenzij jij besluit om het anders te doen. De onderstaande tips kunnen je daar goed bij helpen.
Mijn 5 favoriete tips
Hier volgen mijn tips om minder ballen in de lucht te hoeven houden en meer rust te krijgen.
Tip #1: Leer om nee te zeggen
“Oo nee, is dit de eerste tip” zal je misschien denken. Je hebt het vast al vaker gehoord als je teveel ballen in de lucht houdt, maar de manier om van de vele ballen af te komen is om nee te zeggen.
Soms, ondanks je super goede bedoelingen, heb je gewoon teveel op je bordje. Een simpele nee lijkt dan de oplossing, maar laat dat ‘simpel’ maar weg want we vinden het allemaal niet écht leuk om nee te zeggen.
Toch is het wel een oplossing. Het geeft je meer ruimte en vrijheid in je agenda. En dat komt mooi uit, want er zijn toch nog 9 andere ballen die je omhoog moet houden.
Bedenk ook dat wanneer jij ja zegt, en je er eigenlijk geen tijd voor hebt, je sowieso iemand teleur zal stellen. Waarom? Je kunt namelijk niet voldoen aan het verzoek terwijl je er mee bezig bent. Dan moet je diegene dan gaan bellen en zeggen: “he sorry, ik krijg het niet af, ik ben er helaas een paar dagen langer mee bezig, sorry”. Of je doet het werk voor het verzoek half, omdat je het anders niet haalt. Of je naasten zijn er minder blij mee dat je het verzoek uitvoert, want daardoor heb je weinig tijd en aandacht voor hen.
Het kan helpen om bij elk verzoek dat je krijgt standaard eerst te antwoorden: “Ik denk er even over na”. Dat geeft jezelf de ruimte om even te kijken in je agenda of het kan, en om na te denken of je het wel echt wilt. In dit artikel heb ik over het ontdekken van je waarden geschreven, dat helpt je erg bij het nagaan of je het verzoek wilt doen of niet.
Minder ballen in de lucht houden tip #2: Prioriteren
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het soms lijkt alsof als wat je wil doen of aan wilt voldoen even belangrijk is. Alle taken zijn even belangrijk! Dat gevoel is vast herkenbaar.
Maar uiteraard is niet alles éven belangrijk. Dus het is goed om te prioriteren. Kijk naar wat écht belangrijk is, of wat echt af moet vandaag. En probeer oké te zijn met dat je soms moet schipperen tussen je prioriteiten.
Zo heb ik zelf met mijn man een overkapping gemaakt in de tuin, echt een groot project. Het hele huis lag daardoor overhoop en daarom moest dit zo snel mogelijk af. Tegelijkertijd vind ik gezond eten en elke week sporten ook belangrijk. Dan lijkt het alsof het allemaal even belangrijk is. Ik ben toen bij mezelf nagegaan: wat is echt belangrijk? Dat is toch die overkapping. En die andere twee dingen vind ik ook belangrijk maar waren die week minder belangrijk dan de overkapping. En dus betekende dat vaker een pizzaatje in de oven en het sporten even overslaan. Iets wat ik zeker niet elke week wil, maar voor nu was het de goede keus. Een beetje schipperen in je prioriteiten geeft dan rust en richting.
👋 Voordat je verder leest...
Had je mijn gratis e-book Boost Je Zelfvertrouwen al aangevraagd? In dit e-book ontdek je hoe je minder aan jezelf twijfelt, meer zelfvertrouwen krijgt en meer van het leven geniet. Download hem vandaag nog!✅
Download Gratis E-book📖
👉 Twijfel minder aan jezelf
👉 Krijg meer zelfvertrouwen
👉 Geniet meer van het leven❤️
Minder ballen in de lucht houden tip #3: Vraag om hulp
Hulp vragen…ook zo’n ding waarvan je weet dat het je kan helpen, maar waar je waarschijnlijk een drempel voor over moet (zoals velen met jou). Maar niemand heeft ooit gezegd dat je het allemaal in je uppie moet doen. Als je dat denkt, dan is dat jouw eigen overtuiging die je gelooft. Je hebt het in de loop der jaren zelf zo gecreëerd dat je denkt dat je alles in je eentje moet doen. Maar dat is niet de waarheid. Je hoeft het namelijk niet allemaal zelf te doen.
Leg uit aan een aantal collega’s dat de druk te hoog is, en vraag of zij een door jou gekozen taak over willen nemen. Of ga naar je manager en leg uit dat je overloopt.
Is het een combinatie van werk en privé? Kijk dan wat je zelf moet of wilt doen, en waar je wel wat hulp voor kunt vragen. Vraag aan die vrienden die vanavond komen eten of één van hen even boodschappen kan halen voor het eten en ga koken met z’n allen.
Bedenk ook dat, zolang jij niet iedere week om hulp vraagt, anderen je graag helpen. Ze weten dat je niet heel vaak om hulp vraagt, en dat als je het dat doet, het dus echt nodig is. Dan helpen anderen je graag en daar geef je hen ook een goed gevoel mee.
Tip #4: Koop een weekplanner en plan je taken
Soms heb je zo’n lange to-do lijst in je hoofd, dan is het belangrijk om dat allemaal ergens te noteren. Maak een lange lijst van alles wat in je hoofd zit, van alles wat er speelt en alle taken die steevast gedaan moeten worden.
Ga daarna naar je weekplanner en schrijf daar eerst alle verplichtingen en taken die echt gedaan moeten worden. Dan kun je denken aan vergaderingen en harde afspraken op werk, maar bijvoorbeeld ook je kinderen ophalen, sporten of een cadeau regelen voor een vriendin die deze week jarig is en een etentje organiseert.
Vervolgens kijk je waar de gaten vallen en waar je plek hebt om andere dingen in te plannen. Zorg ook dat je soms wat uitloop tijd inplant (of bijvoorbeeld voor belletjes die tussendoor komen etc).
Tip #5: Focus op een ding tegelijkertijd
Je denkt misschien dat je kunt multitasken, maar niets is minder waar. Uit genoeg onderzoeken blijkt dat multitasken je efficiëntie juist laat doen afnemen omdat je brein dat focussen op verschillende dingen niet aankan. Wanneer je wel aan het multitasken bent, dan lukt het slecht om beide taken goed af te ronden omdat je brein denkt: ja, doei, dit kan ik niet. En dan presteer je op beide taken niet op je best.
Het is dus echt het beste om je op één ding tegelijkertijd te focussen. Op die manier werk je het meest efficiënt en pluspunt: kun je het snelste een taak afstrepen.
Andere tips om minder ballen in de lucht te houden
Verder is het uiteraard belangrijk om te bewegen, gezond te eten, voldoende te slapen en ook leuke dingen te doen en/of te ontspannen.
Stop in ieder geval met het denken aan alle ballen die je in de lucht moet houden, en begin met iets te doen aan al die ballen door bovenstaande tips.
Sidenote: het kan best moeilijk zijn om dit te veranderen. Het is een proces! Kijk er naar als een reis waarin je het steeds beter zult gaan leren.
0 reacties